Els Treballs Final de Grau i Final de Màster formen una de les col·leccions més importants de RiuNet, amb més de 20.000 documents que mostren el compromís de la UPV amb l’accés obert, encara que es deixa en mans de l’alumne l’elecció del tipus d’accés ja que no es vol interferir en el gran nombre de treballs que es realitzen en col·laboració amb empreses, germen de les primeres publicacions d’aquests joves investigadors, arribant en ocasions a la generació de patents. La gestió de la incorporació en el repositori d’aquests treballs acadèmics la realitzen les biblioteques de centre en col·laboració amb les secretaries de cada escola o facultat.

La funció de les biblioteques de centre en aquest aspecte és optimitzar el dipòsit del treball acadèmic en RiuNet, millorant així la recuperació del document (o de les seues metadades en cas d’estar en tancat), difondre l’accés obert (resolent els dubtes dels alumnes) i donar a conèixer el propi repositori.

Des del curs passat la gestió, fins a eixe moment descentralitzada, es realitza a través de la plataforma EBRÓN, a la qual han anat incorporant-se les diferents escoles al llarg de l’any i que permet una connexió transparent amb RiuNet.

Tots els treballs acadèmics de l’ETSINF estan dipositats en RiuNet a partir de 2010. Anteriors a 2010 s’han inclòs de forma retrospectiva en la col·lecció de treballs en accés obert aquells els autors dels quals han enviat l’autorització de difusió (15) i en la col·lecció d’accés tancat aquells que ni tan sols tenien permís per a consultar-se en la sala (225).
post_tfm1

La normativa marc per a la gestió de TFG/M en la UPV de 2013 va establir l’obligatorietat del dipòsit dels treballs acadèmics en RiuNet per a tots els centres de la UPV. Posteriorment, en 2014, es va desenvolupar el procediment per a la inclusió dels mateixos en RiuNet, amb la finalitat de facilitar el procés d’arxivat i difusió a través de RiuNet.

En l’ETSINF s’ha evolucionat d’una càrrega manual dels treballs a un procés semi-automàtic en 2011 per a per fi, amb Ebrón, realitzar un procés totalment integrat i automatitzat. Ebrón va començar a funcionar en 2014, però la passarel·la Ebrón/RiuNet no s’ha engegat fins a 2015. Ara, el gruix de treballs acadèmics es gestiona a través d’aquesta passarel·la i el dipòsit manual per part de la biblioteca continua únicament per a les titulacions antigues, que estan en procés d’extinció.

Gràcies a la passarel·la, els TFG/TFM arriben a RiuNet de manera automatitzada i la gestió se centra en la revisió dels registres (arxius i metadades). A més, el fet que amb la nova aplicació l’autorització per a l’accés obert puga fer-se de manera electrònica alhora que es fa el dipòsit del treball, ha suposat una simplificació per als alumnes, que abans havien de descarregar-se l’imprès d’autorització i lliurar-ho signat en la Secretaria del centre que, al seu torn, havia d’escanejar-la i pujar-la a l’espai de PoliformaT. Aquesta simplificació ha repercutit positivament en el nombre de treballs disponibles en accés obert.

post_tfm2La revisió dels TFG/TFM ha posat en evidència una sèrie d’aspectes a millorar:

I per açò, suggerim una sèrie de recomanacions:

• Revisar els continguts elaborats per la biblioteca en l’espai de PoliformaT Recursos i ajudes per a la teua TFG/TFM
  • Consultar els materials d’ajuda de la biblioteca per a la redacció del resum, les paraules clau i les cites i referències bibliogràfiques
  • Utilitzar gestors de referències bibliogràfiques (Mendeley o Zotero)
  • Acudir a la biblioteca davant qualsevol dubte sobre el tipus de difusió (obert-tancat) i l’aplicació de llicències Creative Commons.

D’altra banda, considerem necessària la implicació del director del TFG/TFM en el foment de l’accés obert atenent al compromís que la UPV ha manifestat en la seua política d’accés obert:

“La UPV promourà entre l’alumnat la difusió en obert dels seus treballs acadèmics des de RiuNet”

Mariola García León
Biblioteca d’Informàtica i Documentació “Enric Valor”