La Setmana d’Accés Obert 2014 es va clausurar oficialment el divendres 24 amb la Jornada d’Accés Obert i, encara que queden tallers programats per a les setmanes vinents, sí que podem fer balanç de com va anar l’acte principal, la Jornada d’Accés Obert.
Inaugurada per Vicente Botti sota el nom de Jornada d’Accés Obert es va celebrar el divendres 24 a l’ETS d’Arquitectura. Englobava dues activitats, la mesa rodona sobre honestedat acadèmica i sistemes antiplagi en la UPV i la xerrada sobre accés obert i mandats institucionals, amb l’Horitzó 2020 com a marc referencial.

La taula rodona sobre honestedat acadèmica i sistemes antiplagi ens va permetre conéixer diferents punts de vista com l’aportat per Juan Marín, que es va centrar en el seu perfil de docent per parlar de com li pot afectar el plagi. Marín va compartir aquestes reflexions també en el seu bloc.

Juan José Pérez ens va presentar la normativa d’honestedat acadèmica d’Industrials que pretén, dins de les competències de les escoles, impulsar l’honestedat acadèmica i penalitzar el plagi en els treballs. Va ser una intervenció molt il·lustrativa.
Raúl Mengod ens va explicar el procés de selecció d’un programa antiplagi per a la comunitat UPV; després de diverses proves, sembla que serà Turnitin el triat, si supera amb èxit els últims tests.

Reme Pérez i Isabel Margalejo ens van parlar de CrossCheck, el programa antiplagi que utilitzar l’editorial i la plataform OJS. El programa és de la mateixa empresa i comparteix tecnologia amb Turnitin.

Reme Pérez va fer una puntualització molt interessant: els programes antiplagi són únicament eines. Aquest punt es va reprendre en el torn de preguntes: aquests programes no van a solucionar per art de màgia (per la tecnologia) el problema de la deshonestedat. Hi ha molt de treball per fer en l’educació i conscienciació tant d’alumnes com de professors i investigadors, la coerció per se i sense altres mesures, no soluciona el problema. I cal tindre en compte que no tot el plagi és intencionat, moltes vegades es produeix per desconeixement de com citar adequadament o que es pot o que no es pot fer.

La segona part de la Jornada va ser la xerrada sobre Accés obert i Horitzó 2020: mandats institucionals. Javier Hernández i Paco Martínez ens van explicar com les noves normatives sobre finançament públic d’investigacions exigeixen la publicació en obert dels resultats d’aquestes, no solament de la comunicació sinó també de les dades. Els investigadors han de posar les seues publicacions i les seues dades en obert, i les institucions han de facilitar aquest dipòsit, tal com està fent la UPV amb el repositori RiuNet i la passarel·la Senia-RiuNet. Per al cas de les dades Javier Hernández ens va presentar algunes de les propostes més interessants que hi ha en aquest moment.

Va ser, sense dubte, una jornada molt interessant de la qual podem traure diverses conclusions: l’accés obert segueix avançant, tant de la mà de la normativa com de la conscienciació i l’aprenentatge. L’adquisició de competències cada vegada es presenta com més necessària no només per a la difusió de l’accés obert, si no per al procés de formació com a científics i investigadors, sent l’honestedat acadèmica un element fonamental en aquesta educació. Tal com apuntava Reme Pérez, la tecnologia és, únicament, una eina.

Podeu consultar les presentacions de la jornada en RiuNet.