Investigadors de l’Institut de Tecnologia de Materials en el campus d’Alcoi de la Universitat Politècnica de València han desenvolupat, a nivell de laboratori, un nou producte a partir de residus de pneumàtics fora d’ús d’automòbils i camions que permet absorbir el soroll i les vibracions. Està especialment dirigit al sector de la construcció, com a material per a l’aïllament acústic i vibracional de parets, sòls i sostres.

En el desenvolupament d’aquest treball, els resultats del qual han sigut publicats en la revista Applied Acoustics, han participat també l’Instituto Tecnológico de Rocas Ornamentales y Materiales de Construcción (INTROMAC) d’Extremadura i les empreses Cautxús Verdú d’Alcoi, RMD de León, Insa Torbe d’Asp i Recipneu de Portugal.

Segons expliquen els investigadors del campus d’Alcoi de la UPV, el residu de pneumàtic està compost per partícules de cautxú, fibres metàl·liques i fibres tèxtils. Alguns d’aquests components, en concret les partícules de cautxú, s’utilitzen ja, per exemple, en camps de futbol de gespa artificial, parcs infantils i fins i tot en barreges d’asfalt per a reduir la sonoritat del tràfic.

“La nostra idea va ser oferir un producte de més valor afegit, incorporant la fibra tèxtil del residu del pneumàtic, un component que amb prou faenes s’aprofita i del que ja coneixíem el seu potencial com a absorbent acústic gràcies a un estudi que realitzem en els nostres laboratoris. Els beneficis d’aquest producte són tant econòmics com a mediambientals, ja que evitem també que les desferres de pneumàtics acaben en els abocadors”, destaca Antonio Nadal, investigador del campus d’Alcoi de la Universitat Politècnica de València.

Cóm s’obté

El procés per al desenvolupament del nou producte és el següent: després de la recollida del pneumàtic, les empreses col·laboradores el trituren i d’ella extrauen partícules de cautxú de diferent grandària i forma, així com les diferents fibres; la metàl·lica se separa mitjançant electroimans i la tèxtil per corrent d’aire. “Una vegada tenim separats tots els components, el producte s’elabora per capes: la primera és d’elastòmer (les partícules), que és la que li dóna consistència. Sobre aqueixa capa es disposa la fibra i es torna a compactar. Així s’obté un producte en el qual elastòmer és el que absorbeix les vibracions i la part fibrosa la que absorbeix acústicament”, explica l’investigador Francisco Parres.

Segons apunten els investigadors de l’ITM en el campus d’Alcoi, aquest producte podria competir com a absorbent acústic amb els productes del mercat, per exemple, la fibra de vidre i el poliexpan. “Té millors propietats que el poliexpan i les mateixes que la fibra”, apunta José Enrique Crespo, membre també de l’equip de treball de l’ITM en el campus d’Alcoi.

L’equip d’investigadors del campus d’Alcoi treballa ara en l’obtenció de diferents configuracions multicapa, amb les diferents granulometries i espessors, l’escalat del producte per a obtenir peces comercials de major grandària i en l’optimització de les propietats del producte.

Referència: A novel sound absorber with recycled fibers coming from end of life tires (ELTs). Applied Acoustics. Maderuelo-Sanz, R., Nadal-Gisbert, A.V. , Crespo-Amorós, J.E., Parres-García, F. DOI: 10.1016/j.apacoust.2011.12.001