Francisco Rovira i Verónica Saiz, investigadors del Grup de Mecanització i Tecnologia Agrària de la Universitat Politècnica de València, han rebut avui un dels guardons que anualment lliura la multinacional nord-americana Edmund Optics, pels seus últims treballs sobre Agricultura de precisió i millora de la producció vinícola, basats en la utilització de tecnologia òptica.

En concret, Edmund Optics ha premiat el desenvolupament d’un sistema que combina sensors de visió artificial i GPS que permet crear mapes per a quantificar el vigor vegetatiu de les vinyes. A partir d’aqueixos mapes és possible obtenir informació clau sobre el vinyer, com la intensitat de l’activitat fotosintètica i l’estat de salut de les plantes.

El lliurament del premi s’ha celebrat aquest matí en el campus de Vora de la Universitat Politècnica de València, en un acte que ha comptat amb la presència de la vicerectora d’Investigació, Amparo Chiralt, acompanyada del director de Màrqueting d’Edmund Optics per a Europa, Peter Smorscek i Fabiana Moreno, representant de l’oficina de la multinacional a Regne Unit.

Des de la multinacional nord-americana han destacat la utilitat del projecte desenvolupat pels investigadors de la UPV per al monitoratge i control d’explotacions agràries d’una forma no invasiva i econòmica.

El premi s’emmarca dins de la convocatòria del Higher Education Grant Program d’Edmund Optics de l’any 2011, a la qual es van presentar més de 800 projectes desenvolupats en universitats d’Amèrica, Àsia i Europa. Amb aquests guardons, la multinacional nord-americana reconeix les investigacions més rellevants en el camp de l’òptica aplicada a diferents àmbits a tot el món.

El premi concedit als investigadors de la UPV està dotat 2.000 euros en productes de la companyia.

Sobre el sistema

Els investigadors de la UPV van instal·lar aquest sistema en un tractor agrícola robotitzat, amb el qual treballen des de l’any 2006 i que incloïa ja un equip de posicionament global, una càmera estereoscòpica per a percepció local en 3D, i sensors de mesura d’angle per a ambdues rodes directrius.

Enguany van incorporar al tractor una càmera monocular centrada en l’infraroig proper i equipada amb diferents lents per al mostreig intensiu i extensiu de les parcel·les, així com ordinadors millor adaptats a les condicions de treball en camp. A més, els investigadors de la UPV van desenvolupar el programari i algorisme que confereix “intel·ligència artificial” al tractor. Segons apunta Rovira, aquesta tecnologia ajuda a incrementar la productivitat de les explotacions i l’eficiència en el seu maneig.