Investigadors de l’Institut CMT-Motors Tèrmics de la Universitat Politècnica de València han desenvolupat un sistema que permet reproduir en un banc de proves de laboratori les condicions de pressió i temperatura de l’aire aspirat per un motor de combustió interna alternatiu en altitud i per tant avaluar el seu rendiment en un entorn confortable, segur i controlat.

Aquestes simulacions ajuden a prevenir possibles fallades en el funcionament dels motors –ja siga d’avions ja d’automòbils- baix determinades condicions, doncs poden diagnosticar-se en el laboratori abans de provar-se en condicions reals de servei. A més, permeten fer estudis d’optimització, com per exemple del consum de combustible -que es veu afectat per les característiques de l’aire aspirat pel motor- així com de les emissions contaminants i comprovar el correcte funcionament de qualsevol component del motor.

Segons expliquen els investigadors de l’Institut Universitari CMT-Motors Tèrmics, a l’hora de dissenyar motors destinats a operar a una certa altitud sobre el nivell del mar és necessari tenir en compte les importants reduccions que es produeixen en la temperatura i pressió atmosfèrica a mesura que augmenta l’altitud. Aquestes variacions afecten a la densitat de l’aire i tots aquests paràmetres influeixen en el funcionament dels motors.

“L’equip es va idear al principi per al sector aeronàutic, però pel seu disseny i característiques ho utilitzem també per a avaluar el funcionament dels motors usats per a transport terrestre en funcionament a cotes elevades, per exemple transport en alta muntanya, mineria o qualsevol altra activitat industrial a altes cotes sobre el nivell del mar”, apunta José Ramón Serrano, investigador del CMT-Motors Tèrmics.

L’equip, patentat per la Universitat Politècnica de València, permet realitzar en els bancs de proves de qualsevol institució anàlisis exhaustives d’emissions contaminants, consum de motor, així com avaluar els efectes que sobre les prestacions del motor tenen la formació de neu i/o gel sense necessitat que els bancs de proves estiguen situats a altes cotes, la qual cosa encariria enormement el cost dels assajos. A més, en disseny aeronàutic, pot utilitzar-se per al desenvolupament i optimització de petits motors de reactors privats o de petits avions no tripulats.

En l’actualitat, en el mercat no existeixen equips de les característiques del patentat per la UPV. Per a motors de vehicles terrestres que circulen a cotes elevades, els equips existents separen els processos de refredament dels de generació de buit, la qual cosa els fa molt més costosos. En la indústria aeronàutica, aquestes proves es desenvolupen en grans càmeres en l’interior de les quals, gràcies a una bomba de buit i enormes equips frigorífics, s’aconsegueix reproduir les condicions de temperatura i pressió que es donen en aeronavegació. En aquest cas, el cost d’arribar a aquestes condicions de funcionament, el cost dels equips i el cost de les instal·lacions són també molt elevats.

“El consum energètic del nostre equip és més reduït que qualsevol altra de les solucions alternatives o equivalents. Així mateix, a més de mantenir els avantatges d’altres dispositius incorpora millores addicionals quant a costos d’implementació, manteniment i operació, per la qual cosa es tracta d’un dispositiu únic en el mercat. I el cost dels components és també menor”, afig José Galindo, investigador del CMT-Motors Tèrmics.