iTEAM
Investigadors de l’Institut iTEAM de la Universitat Politècnica de València han desenvolupat, en el marc de la Càtedra Telefònica UPV, un prototip d’una nova aplicació que facilita la comunicació a través de telèfons intel·ligents a persones amb algun tipus de discapacitat visual o motriu. El prototip ha sigut desenvolupat per a la plataforma *Android de Google i com altres aplicacions similars, utilitza un sistema de reconeixement i síntesi de veu per al control i gestió de les aplicacions.

El sistema posa a la disposició de l’usuari un control basat totalment en la veu per a gestionar l’accés a diferents aplicacions. “Es recolza en dispositius mans lliures Bluetooth per a capturar i lliurar la informació en format d’àudio, servint com a interfície entre l’usuari i el mòbil. S’han desenvolupat dues aplicacions per a dos casos d’ús: l’accés a la xarxa social Twitter i la comunicació de veu amb un o amb diversos interlocutors”, apunta Juan Carlos Guerri, investigador de l’Institut iTEAM de la Politècnica de València.

En el cas d’ús de la xarxa social Twitter, l’usuari pronuncia amb veu audible la informació que desitja publicar en el seu compte, ben utilitzant el micròfon del dispositiu mòbil o bé el Bluetooth. “Açò activa el motor de reconeixement de veu, que transcriu el tweet a format text. Posteriorment, i per a garantir que la informació s’ajusta al missatge que l’usuari pretén comunicar, ho sintetitza a veu i ho reprodueix perquè puga donar l’ordre de confirmació definitiva i el missatge s’envie a la xarxa social. D’aquesta manera l’usuari podrà publicar i rebre informació, interactuar amb la xarxa social i incrementar la seua participació en aquesta xarxa social”, apunta Pau Arce Vila, investigador de l’iTEAM. L’aplicació disposa també d’uns mecanismes configurables per l’usuari per a evitar possibles errors en la transcripció dels tweets o execució de comandos erronis.

Pel que fa a la comunicació de veu, un cas d’ús és quan l’usuari desitja comunicar-se amb altres persones que es troben prop d’ell, per exemple, a casa o en l’oficina però la persona amb la qual vol parlar no està en la mateixa habitació. En aquesta situació l’usuari pot iniciar l’aplicació “Parlar” mitjançant un comando de veu i li mostrarà les persones que estan al seu abast per a parlar amb elles a través de Bluetooth o de Wi-Fi. “En tractar-se d’una comunicació directa entre els dispositius, aquesta es pot mantenir activa durant tot el temps que es requerisca, per la qual cosa serveix tant per a mantenir una conversa com per a mantenir un canal obert per a casos d’emergència” destaca Román Belda Ortega, investigador de l’iTEAM.