La Universitat Politècnica de València està preparant el llançament a l’Espai del seu primer satèl·lit, batejat amb el nom de “Politech.1”. El seu disseny i construcció és a càrrec d’un ampli equip d’investigadors i tecnòlegs de la UPV i l’empresa il·licitana EMXYS. En el seu desenvolupament col·labora també el Consorci Espacial Valencià (VSC) i la spin-off Aurora Programari and Testing. Es preveu espera que el satèl·lit estiga en òrbita l’any 2013.

Politech1“PoliTech.1” és un pico-satèl·lit de dimensions 10x10x30 cms que pesarà aproximadament 3 kgs, amb un consum intern de potència de 5 W. Sota el lema “UPV Technology in Space”, l’objectiu d’aquesta missió és fer volar diversos experiments científics que ja s’estan desenvolupant en la Universitat Politècnica de València per part de diferents grups d’investigació.

El satèl·lit portarà en el seu interior una càmera telescòpica per a la presa d’imatges terrestres que estan desenvolupant investigadors de les Escoles d’Enginyeria Geodèsica, Cartogràfica i Topogràfica i d’Enginyers de Telecomunicació. Aquestes imatges es transmetran a una estació terrestre de seguiment -que se situarà en el campus de la Universitat Politècnica de València- a través d’un enllaç de microones. El disseny i desenvolupament d’aquest enllaç és a càrrec dels Grups de Radiació i Aplicacions de les Microones de l’Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (ITEAM). A més, aquest institut, a través del seu Grup de Comunicacions Òptiques, provarà en el satèl·lit nous desenvolupaments de sensors de fibra òptica. En el projecte participa també el Grup d’Informàtica Industrial- Sistemes de Temps Real de l’Institut d’Automàtica i Informàtica Industrial (ai2) de la UPV.

El satèl·lit “Politech.1” incorpora també la càrrega útil “WINCS”, desenvolupada per científics de la NASA adscrits al centre Goddard, per a realitzar diverses mesures sobre la composició de diverses capes atmosfèriques de la ionosfera i components del vent solar.

Tot aquest projecte s’està realitzant amb el suport de l’empresa d’Elx EMXYS, encarregada del desenvolupament de la tecnologia bàsica de la plataforma, així com de la integració en el pico-satèl·lit de les diverses càrregues útils desenvolupades.

Segons apunta el Dr. Vicente Boria, responsable tècnic de la missió en la UPV i President de la Comissió Executiva del VSC, “els prototips de les càrregues útils que integraran el “Politech.1”, així com el satèl·lit complet una vegada haja sigut integrat, es mesuraran i validaran experimentalment, en condicions de pressió i temperatura molt similars a les de la seua òrbita espacial, en el Laboratori Europeu d’Alta Potencia Radiofreqüència per a Espai, situat en la Ciutat Politècnica de la Innovació de la UPV i gestionat de forma conjunta pel VSC i l’Agència Espacial Europea (ESA). Per la seua banda, la spin-off AURORASAT col·labora amb la UPV en el disseny dels enllaços de microones que comunicaran el pico-satèl·lit amb Terra, i s’ocuparà també de la implementació, engegada i operació de l’estació terrena per al seu seguiment i control.