Nous jocs col·laboratius desenvolupats amb les més avançades tecnologies del mercat reforcen l’educació en valors dels més xicotets

• Dins del projecte Enjoy.IT, en el qual participen investigadors de la Universitat Politècnica de València, l’Escola d’Estiu de la UPV, l’empresa TSB Tecnologies per a la Salut i el Benestar, i la Fundació per a la Investigació Hospital Doctor Peset.
  • Per al desenvolupament de cada joc s’utilitzen dispositius i sensors ambientals que integren el món físic i el món virtual.
  • Aquests jocs estan sent validats aquest mes de juliol en l’Escola d’Estiu de la UPV.

Investigadors de la Universitat Politècnica de València, juntament amb l’empresa TSB Tecnologies per a la Salut i el Benestar, l’Escola d’Estiu de la UPV i la Fundació per a la Investigació de l’Hospital Universitari Doctor Peset han desenvolupat una nova plataforma TIC d’oci i entreteniment on s’interconnecten, a través d’una xarxa social, una sèrie de jocs col·laboratius pensats per a xiquets. Es tracta de jocs en els quals participen al voltant de 25 xiquets al mateix temps, i la finalitat principal d’aquests jocs és entretenir i també educar en valors personals i socials, així com en noves tecnologies.

Per al desenvolupament de cada joc s’utilitzen les últimes tecnologies disponibles en el mercat, i s’hi usen tant dispositius com sensors ambientals que integren el món físic amb el món virtual. Aquests dispositius, al seu torn, són el més transparent possible per als xiquets, a fi que puguen usar la tecnologia sense ser realment conscients de la seua presència.

En la planificació dels continguts dels jocs, així com en el disseny i la validació, participen l’Escola d’Estiu de la UPV, la Fundació per a la Investigació de l’Hospital Universitari Doctor Peset i l’empresa de disseny gràfic Invitrodesign.

Proves

L’escenari triat per a la implantació de la plataforma és l’Escola d’Estiu de la Universitat Politècnica de València, que s’organitza durant el mes de juliol tant en el campus de Vera com a Alcoi i Gandia, i on xiquets de totes les edats (a partir dels 4 anys) realitzen un conjunt d’activitats lúdiques, esportives, pedagògiques i culturals a càrrec de professionals especialitzats en educació, oci i temps lliure.

Durant aquest mes de juliol, aproximadament 250 xiquets amb edats entre 9 i 10 anys estan provant una sèrie de jocs. L’objectiu és validar-ne la idoneïtat i utilitat, i comprovar que s’adapten correctament a les necessitats, afinitats i capacitats dels xiquets.

L’aplicació de l’estudi pilot en el campus de l’Escola d’Estiu s’està realitzant durant les dues últimes setmanes de juliol. L’avaluació i validació clínica dels jocs provats pels xiquets està supervisada per la doctora Pilar Codoñer, cap del servei de Pediatria de l’Hospital Universitari Doctor Peset a València i professora titular de Pediatria de la Universitat de València.

“Comptar amb aquesta plataforma de jocs permet, a més d’entretenir als xiquets, poder desenvolupar una sèrie d’habilitats i destreses i una educació transversal que el xiquet adquireix de forma lúdica. Gràcies a l’ús de les TIC es potencia la creativitat i s’estimula el desenvolupament de la imaginació, es treballa la coordinació ócul-manual, l’equilibri, la motricitat i s’introdueixen conceptes com ara la cooperació i el respecte per les normes. I tot açò en una edat, entre 8 i 10 anys, que els xiquets passen de la infància a la preadolescencia i en la qual apareix la motivació personal, l’esperit d’equip, una major capacitat d’abstracció i un avanç en el desenvolupament moral del xiquet que es beneficia d’aquestes regles del joc”, explica la doctora Codoñer.

El desenvolupament d’aquesta nova plataforma s’emmarca dins del projecte Enjoy.IT!, l’objectiu del qual és dissenyar, desenvolupar i validar una plataforma d’oci i continguts avançats que contribuïsca a la realització pràctica dels nous serveis que formaran part de l’‘Internet del Futur’.

El projecte Enjoy.IT! pretén el foment de l’ús de les Tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC) en els més joves, i una integració natural de les noves tecnologies en la seua activitat diària, amb la finalitat d’aportar-los un conjunt de beneficis personals i socials, i de contribuir, a més, al desenvolupament de diferents capacitats.

L’impacte que les noves TIC provoquen en les maneres de vida representa un tema d’interès primari per a l’estudi des d’un punt de vista psicosocial, especialment en el cas de la població més jove. “Les repercussions de la incorporació de l’univers TIC en l’àmbit de la infància i l’adolescència són altament significatives, ja que determinen noves maneres d’aprendre, pensar, sentir, actuar i relacionar-se, noves formes de veure el món que els envolta, múltiples contextos d’interacció, noves maneres de conèixer, i noves possibilitats d’accedir a recursos humans i materials”, apunta Teresa Meneu, directora de l’Àrea de Salud de TSB-ÍTACA de la UPV.

Amb un pressupost d’aproximadament 800.000 €, Enjoy.IT! (www.proyectoenjoyit.es) és un projecte nacional, cofinançat en la convocatòria de 2009 del Pla Avança R+D del Ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç dins de la prioritat temàtica de tecnologies d’Internet del Futur.