La salut 2.0 va a cambiar el model de relació entre pacient i professional sanitari

• Aquesta i altres afirmacions com que Espanya està molt bé posicionada per a liderar aquest sector a Europa es van fer durant la presentació del llibre El ePaciente y las redes sociales.

• Es tracta de la primera obra de referència en castellà sobre la salut 2.0.

• “Les dades no recolzen els temors entorn de la Web 2.0; existeixen evidències estadístiques sobre l’apropiada qualitat de les dades, l’autoregulació per part dels pacients i la millora en la qualitat de vida de les persones i l’estalvi en costos gràcies a la salut 2.0”.

S’ha presentat en la Ciutat Politècnica de la Innovació (CPI), parc científic de la Universitat Politècnica de València, el llibre El ePaciente y las redes sociales, promogut per la Fundació Vodafone. En l’acte de presentació han participat el Vicerector de Planificació i Innovació de la Universitat Politècnica de València, Francisco Mora; el Director General de la Fundació Vodafone, Santiago Moreno; el Director General d’Avaluació, Qualitat i Atenció al Pacient de l’Agència Valenciana de Salut, Ignacio Ferrer; i els coordinadors del llibre, Vicente Traver, Director del Grup d’Investigació TSB-ÍTACA de la UPV, i Luis Fernández-Luque, investigador del Tromsø Telemedicine Laboratory (Noruega).

El llibre constitueix la primera obra de referència en castellà sobre la salut 2.0 amb més de 657 referències i múltiples exemples de bones pràctiques que de ser esteses, milloraran la qualitat de vida del ciutadà i permetran la sostenibilitat del nostre sistema nacional de salut.

30 autors analitzen des de múltiples punts de vista en 22 capítols aquesta nova realitat en la qual professionals sanitaris, organitzacions i ciutadans estan “condemnats a entendre’s”. A través de més de 300 pàgines els autors, coordinats per Vicente Traver i Luis Fernández-Luque, aborden qüestions com la informació sanitària en Internet, el pacient com a generador de coneixement, les comunitats virtuals de pacients, la comunicació entre pacients i professionals, així com els catalitzadors i barreres amb que es troba aquesta nova realitat.

El llibre bandeja els temors sobre la qualitat de la informació mèdica en Internet, destacant la utilitat d’aquella informació elaborada per comunitats de pacients. “Les dades no recolzen els temors entorn de la Web 2.0; existeixen evidències estadístiques sobre l’apropiada qualitat de les dades, l’autoregulació per part dels pacients i la millora en la qualitat de vida de les persones i l’estalvi en costos gràcies a la salut 2.0”, apunten els seus autors.

Segons comenta Vicente Traver, s’ha fet una anàlisi exhaustiva de les condicions d’accés i ús de la informació clínica generada pel sistema sanitari per part del pacient, on també s’han inclòs temes ètics i de privadesa. L’estudi conclou que amb el 2.0 s’han trencat mites i llegendes precisament per falta d’informació, encara que s’ha de continuar tenint en compte l’existència de la bretxa digital. “Per a pal·liar-ho, hem de recórrer al aprenentatge col·laboratiu, la participació ciutadana i la intel·ligència col·lectiva”, apunta Traver.

Així mateix, l’estudi avança un canvi radical en en el model de relació entre els pacients i els sistemes sanitaris, provocat per l’èxit del 2.0, “un èxit basat, entre uns altres, en tres conceptes claus: compartir, escoltar i aprendre”. D’aquest nou model es destaca que un dels grans beneficis de les investigacions promogudes pels pacients és la seua rapidesa, aspecte que permet la seua posterior sostenibilitat financera com el cas de *Patients *Like Em. Igualment, l’estudi assenyala com Salut 2.0 i mòbil són elements indissociables. “El ciutadà ha de poder accedir a la informació i prendre decisions en el punt i moment que els necessita”, ha afirmat Luis Fernández Luque.

D’altra banda, el llibre conclou que Espanya té totes les condicions per a assumir un paper de lideratge mundial en aquest camp, pel seu model sanitari, per la capacitat de generació de contingut en llengua castellana i perquè té per davant tot el mercat llatinoamericà.

Finalment, fruit del capítol elaborat per Alberto Ortiz de Zarate per al llibre,es va produir abans d’eixir a la llum el llibre l’anomenat Manifest Abla 2010, disponible en www.salud20.es que ha sigut recolzat per més de 150 blogs relacionats amb la salut i visitat més de 5.000 vegades.

El llibre està prologat per Marcelo d’Agostino, responsable de Comunicació i Gestió del Coneixement de l’Organització Mundial de la salut, que presenta la 8 premisses per a l’èxit del 2.0.